Към 18 в.
даргинците все още биле организирани в няколко общества и съюзи,а именно - Муйра,Гапш,Ганк,Сирх
/Сирга,Сюрга /,Буркун-Дарго,Каба-Дарго,Ицари и най-силното от тях
Акуша-Дарго.
Обществото Сирх представлява етническа група даргинци със самоназвание „сирх1яла” и се намира в границите на днешните Акушински и Дахадаевски район в Дагестан.От север граничело с Акуша –Дарго,на юг с Буркун-Дарго,на запад с Казикумухското ханство,а на изток с обществата от съюза Кайтаг-Дарго.Територията представлява високи и стръмни планини,като през нея преминава разклонение на хребета Кокма-Даг и определя южната граница на обществото.Друг хребет Салух-Даг служи за граница на Сирх с Акушинското общество.Тези хребети образуват помежду си дълбоки долини,характеризиращи се с терасовидни терени.
Обществото Сирх представлява етническа група даргинци със самоназвание „сирх1яла” и се намира в границите на днешните Акушински и Дахадаевски район в Дагестан.От север граничело с Акуша –Дарго,на юг с Буркун-Дарго,на запад с Казикумухското ханство,а на изток с обществата от съюза Кайтаг-Дарго.Територията представлява високи и стръмни планини,като през нея преминава разклонение на хребета Кокма-Даг и определя южната граница на обществото.Друг хребет Салух-Даг служи за граница на Сирх с Акушинското общество.Тези хребети образуват помежду си дълбоки долини,характеризиращи се с терасовидни терени.
Поради
липсата на ранни източници е много трудно да се определи кога е заселена
територията на Сирх.Намерени са древни погребения в каменни камери,бронзови
гривни и други украшения,а на участък край селището Аяцури са намерени и златни
украшения.Всички тези археологически материали не са попаднали в ръцете на
специалисти и не са анализирани.На изток от селището Урари е открит погребален
комплекс,който се датира от археолозите 8 – 10 в.,а на запад от Урари се намира
древно селище.
За
етимологията и значението на наименованието „сирх1яла” съществуват различни
предположения.Повечето го свързват с държавното образувание Зирихгеран,известно
от източниците до 11 в.Народната етимология свързва названието „Сирх1я” с едно
от условните названия за вълк от така наричания „ловен език”.
За основаването на всяко селище се разказват различни предания,свързани
с определени лица или местности.Селището Урари,носещо името на местността Ург1е
се образувало от няколко родови селища.Главни родове биле
Хулатта-кади,Багамма-кади,Омар-кади,Аллаи.За рода Ал-лайхъали се разказва,че
при стълкновенията с другите родове винаги излизали победители поради
многочисленността на мъжкото поколение.Поради това родът успявал да придобие
най-качествените ливади и ниви.Преданията също разказват,че организирайки
нападение на съседите нощно време ураринците слагали маски изобразяващи кучета
и други животни.
В даргинският език думата ,която се
използва за название на общество е «х1уреба»,която означава
войска,опълчение.Дагестанските общества,вероятно възникнали в много ранна
епоха,запазват дълго военно-демократична организация, при която всяко
обединение от няколко селища сформира свой военен отряд и се разглежда като
военно-политическа единица.
Наличието на много общества и феодални
образования,намиращи се в противоборство главно за придобиване на земя и
животни,определя стремежа към разположение на селището в непристъпна местност
за по-голяма защитеност.Друг решаващ фактор - малоземието ,определя избора за строителство
на терени не представляващи стопанска ценност – стръмни склонове и скали.Всички
селища в обществото Сирх са разположени върху каменни плити или по високите
планински хребети. Също така повечето селища са разположени на южните склонове
за по-качествено извършване на дейности като сушене на сено,заготовка на млечни
продукти и др.
Селищата са разделени на два вида : ши/селище/ и маши
/хутор /.През периода 11-14 в. се извършва преход от чисто родови селища,през
териториално-родови до териториални селища от типа ши ,включващи повече родове.
Селищата се разделяли на квартали на териториален
принцип,въпреки,че е възможно преди да са биле заселени от отделни родове.Като
правило се делели на три квартала – горен,долен и централен.Обществен център се
явявал площада – „кумаси,кумагьи”,разположен на по-широко и равно място,а
по-късно роля на обществен център играе
и джамията.Гробищата винаги се разполагали в края на селището на
слънчевата страна,което може би говори за предмюсюлмански остатъци на култа към
слънцето.
Народните
събрания на даргинските общества се свиквали и протичали на определено място,в
околностите на главното селище или в близост до джамията.Избираните старшини
/или старейшини / в различните общества носили различни наименования,но най
-употребявани биле „кевхи” или „кади”. Кандидатите биле избирани сред
представителите на два-три най-издигнати рода. Избраните кандидати биле длъжни
да встъпят в длъжност,като в някои общества при отказ разрушавали дома и
имуществото им. Второстепенни длъжности биле „карт”,”мангуш” /чауш / ,
„тургак”,”будун” или мула.Картите се избирали за една година,също от точно
определени фамилии,като броят им се определя от големината на селището и стига
до четири.Другите две длъжности – мангуш и тургак – се избирали по ред от
всички семейства също за срок от една година.Те представлявали административни
чиновници – съдебни пристави и полицейски и финансови агенти.Селските старшини
съчетавали административните функции със съдебни,но компетенцията им била
ограничена до малки имуществени спорове,докато при углавни и по-големи искове
,страните се обръщали към избрани от тях посредници.Картите представляват
постоянни съдии,срещани също и под названието „шилахалатэ”,чиито
постановления,взети под председателството на кадия,не се считали за
окончателни.Проверката на техните решения била предоставена на други лица
известни с името „джамаатхалатэ”” и избираеми като картите.В случай,че се открие
грешка,тези подобни на касационните съдии ,свиквали общо събрание,на което обявявали неправилните
действия,определяли глоба и избирали нови длъжностни лица.
С
образуването на териториално-родовите селища,количеството на старшините в
селищата се увеличавало.Управители биле избирани от представители на
най-силните родове според способностите,влиянието и репутацията им.Избирали се
не непременно главите на родовете,а най-способните членове на рода,които да го
представляват в общината.Управителите наблюдавали за реда в селищата,при
необходимост свиквали събрание,влизали в отношения със съседните
общества,изпълнявали съдебни функции.Като възнаграждение получавали част от
събираните глоби и се ползвали с определени облекчения.Управителите също се
грижели за наемането на овчари,строителство и ремонт на пътища ,
мостове,джамии,охрана на землените участъци,организиране на празниците и
обрядите.
Други
изпълнителни общински длъжности ,също избираеми биле челли,келми,мангуш.За
дибир или мула се избирал за три години най-грамотния познавач на Корана сред
възрастното поколение.Кадията се явявал народен съдия по шариата,религиозен
лидер на обществото,но понякога се превръщал и в организатор на опълчение.
С
присъединяването си към Русия,в обществото Сирх и останалите дагестански
общества се назначавали юзбашии .Юзбашият бил от местното население,но се
назначавал от наиб или по-късно от началника на съответния участък.Той се
явявал главно административно лице в обществото,контролирал решенията на
съда.Без подписа на юзбашията ,решенията на кадията и съдиите се считали за
недействителни.
Мангушите се
явяват помошници на старшините,а по-късно и на юзбашиите и оглавявали
изпълнителите наричани в обществото Сирх чалли или келми.След присъединяването
към Русия,те не биле избирани от събранието,а биле назначавани от
юзбашият.Всички административни длъжностни лица биле освободени от данъци и
биле защитени от адата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар