В даргинските селища
Ашта,Кунки,Худуц влизащи в състава на обществото Буркун-Дарго ,се организирали
в началото на лятото младежки празници посветени на дивия чесън /Allium
ursinum L/ .Преди изгрев девойки и
млади жени,носещи различни ястия и с песни се отправяли към определено
място.Берейки див чесън и цветя,се срещали с младежи изпълняващи музика и също
носещи храна.При срещата девойките подарявали на младежите китка див чесън и
цветя.След това всички се гощавали на колективна трапеза,веселили се и
танцували.Този празник се нарича в Ашта зурбантажи по името на тревата зурбанти,
а в село Худуц – мурсела.През целия ден веселието продължавало на
площада с песни и танци, ръководени от тамада.В игрите участвали и маскирани
наричани хъярчни.Канели се и гости от други села.Угощението се
организирало с обществени средства и постъпления от глоби.В полунощ девойките
танцували прощален танц с младежите,но празникът продължавал извън селото.В
така описания празник главна роля играят девойките ,затова той се причислява
към моминските празници
Съществували и мъжки празници наричани мирхъви в с. Ашта и жамигIятла мехъ в с.
Кунки.На този празник в Ашта приготвяли боза от малц и брашно,хляб и колели бик
за угощение,а на трапезата жени не се допускали.Празникът продължавал цяла
седмица и се ръководел от шах.Празничното действие се извършвало около дърво
наричано къалтухъ,украсено с варени яйца,плодове,орехи.На втория ден от
празненствата дървото се поставяло в центъра на площада.Маскирани,разделени на
две категории- нечисти и звукоподражатели,
изпълнявали забавно представление.Те играели колективен танц,танцувайки
по двойки,всеки с партньорка,при което се
стремели да падат и да повлекат и
партньорката си.В края на игрите се разигравал бой,в който шахът попада в
плен,а охраняваното от него дърво се разрушавало.Този празник е разновидност на
кубачинския празник наричан «последните три дни на ергените» свързан с
традициите на мъжките съюзи.В кубачинското общество,професионални войни
изпълнявали ролята на постоянна войска,поради което не се женели докато са на
служба,която продължавала до 40-та им година.Възможно е този празник да
представлява и своеобразно «уволнение» на отслужилите вече своя срок .Друга
интересна аналогия на театрално разигравания бой и разрушаването на дървото,
може да се направи с описаното от Мовсес Каланкатуаци в „Историята на страната
Алуанк» разрушаване на почитаното от езичниците хуни дърво.
Особено зрелищен и красив бил празника в
село Кунки,който съвместявал женския и мъжкия празник.Организирали се конни
надбягвания и състезания на танцьори ,певци и борци.Всеки овчар доставял овче
месо за трапезата.Чрез изобилната храна се стремили с магически действия да
обезпечат плодородие през годината.
Тези
празници са свързани с идеята за ново раждане на природата през пролетта и
плодовитостта.Често на тях се избирали брачни партньори по инициатива и на
двете страни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар