четвъртък, 20 август 2009 г.

Тълкования на някои имена от скандинавските епоси


Във статията "От скакунов тюркских богатырей к коню Одина" на Тахир Кангаур се разглеждат някои сходства на скандинавския епос с тюркските епоси и са показани варианти за тълкуване на някои имена от скандинавските легенди.
Досегашното тълкуване на някои имена на конете на героите не е много удовлетворително.В традицията на източните епоси се забелязва ,че обикновено имена на конете определят техния външен вид или някое тяхно положително качество.В карачаево-балкарския фолклор съществуват елементи с по-архаичен произход.Например името на героя Алауган съдържа определение за родова принадлежност ,която се свързва с углан,оглан - син,с много по-архаичен произход отколкото сегашните версии за произхода на тюркските народи на Кавказ допускат.
В осетинските и адигските варианти на кавказкия епос за нартите се срещат триноги коне,които понякога летят.В тюркските епоси много често конете се описват чрез качествата на техните крака.Ето пример за две форми с близко произношение:«Уч аякъ»(Uč aiak) – «Летящие ноги»,«Юч аякъ» (Üč aiak)-«Трехногий». Възможно е първото постепено да е преминало във второто.Други имена описващи качества на краката са:«Жель аякъ» – «Ветроногий», «Джес туякъ» – «меднокопытный».
В скандинавския епос Слейпнир има осем крака.Тюркското «Жет аякъ» (Jet aiak) означава «Догоняющие (настигающие, достигающие) ноги»,а «Жети аякъ» (Jeti aiak) – «семь ног».В някои староуйгурски диалекти се срещат формите «jätä» и «jettä» -7.В скандинавския език - «atta»-8.Осемкраки същества се срещат също в якутския епос олонхо- митическо същество «адьярай» (adjarai) и гигантски паяци,които се упоменават в карачаево-балкарския епос.Постоянно действащо лице в тюркските сказания се явява крилатия кон - тулпар,талпар,толпар.Авторът предполага ,че изходната форма на това название е ат алп - богатир-кон,който се отличава с бързина и сила.Руническия запис на ат алп в севернокавказки вид е:



а руническия запис slp изглежда така:



Руническия запис на Bz lp t /Boz alp at -сив богатирски кон/ е:




а на Slpnr (Слейпнир):

Авторът също разглежда две имена Локи и Гиляссыртан/Злоезичен/последния персонаж от севернокавказкия епос.Сыртан означава хиена,гривест вълк,буквално носещ на гърба грива.Руническия запис на Гиляс/gls/ е :




а на Локи/lki/:





В кавказкия епос героят Сосурук е приемен син на Ерезмек/глава на нартите/.В тюркските езици доведен син е Baldir.В адигския вариант на нартския епос Ерезмек е наречен Озырмес - ozer/тюркското og er/-мъдър мъж,а мес/мек/-титулатура от рода на бек-силен,глава.Турската дума emir буквално означава лед/или слана/,а Имир от скандинавския епос е леден великан.
От всичко казано може да се предположи ,че част от тюркски те народи е имала контакти с предците на скандинавците.Възможное скандинавците да са имали досег с старинни писмени текстове,възприемани като езотерически,а в обществото на древните скандинавци е съществувала прислойка от тюркски произход по-късно асимилирана. .......
http://www.sknews.ru/main/24569-ot-skakunov-tyurkskix-bogatyrej-k-konyu-odina.html

Приложение:Figure of Sleipnir from a stone carving,изображение на Локи

Няма коментари:

Публикуване на коментар