петък, 19 февруари 2010 г.

Дигорци от племето парсык

Ботай е писар на един от военачалниците на средновековния карачаево-балкарски княз Карча.Барлыу е син на Ботай и това е откъс от негов ръкопис-глава 2.

В третьем месяце 1378г я с отцом перешел из Крыма в сторону Кубани.Мы прошли по берегам рек Аксуу,Кубан,Терек и начали писать то,что видели об истории горных карачаевских хазар, карачаевских куман,карачаевских алан,и равнинных хазар./Аксуу - Белореченск в Краснодарски край-бел.на А.Глаш/
.......
  Побывали в крепости Джайтам у холамов из племени булгар ,у карачаевских бозар-балкаров,у терских и курукских кумуков./село Холлам и Бозар-Балкария  в Балкария/.Побывали в крепости Кырык у буркузюк карачаевцев из племени хазар на земле Оз,на берегу Терека у алказов  из племени хазар ,в крепости Тохтасан в тарханстве Балгур-тархана у басур/мюсюлмански-бел.А.Глаш/ карачаевцев из племени алан,в крепости Таракты у азсир карачаевцев из племени куман,живущих на земле Оз.Побывали в крепости Конбан у озманов из племени куман живущих на земле Оз,на берегу реки Терек у озманских карачаевцев из племени канджай,живущих на земле Оз.Побывали у дигоров из племени парсык/дигорци,жители на планинската част на Северна Осетия-бел.А.Глаш/ ,у тегеев/осетинци-бел.А.Глаш/ из племени парсык,живущих у четырех протоков Терека.Затем были на берегу реки Кынгыр в крепости Караман у сопгджей из племени хазар ,на берегу реки Чабык в крепости Кертик  у озсак пурчай кумуков.Побывали в крепости Дертик у дальних карачаевцев из племени алан ,за пурчаем были на горных склонах у галгуров /ингуши -бел.А.Глаш/ из племени канбат  ,в горных окраинах у нохчей/чеченци-бел.А.Глаш/ из племени канбат, у джаилчайских кумуков,затем в крепости Болун у уллузюков из племени хазар.Побывали у терских кумуков ,у гуннских карачаевцев из племени хазар в крепости Чибилчай,в районе Акаджурт у равнинных хазаров, кипчаков ,татар.
.......
Ще си позволя някои разсъждения или поне опити за такива.Веднага ме впечатли споменаването на "земята  Оз",което наверно означава страната Ас,но на мен не знам защо ми изникна асоциация с "Вълшебникът от Оз"- смешно или не,но поне ми стана ясно коя е въображаемата страна,а кой е вълшебникът -да се надяваме и това да се изясни-майтап де!
Сега по сериозно.Четох,че в тюркския средновековен свят ,след хана по важност следват князе,които се наричат с титула  "карача",което освен значението черен има и друго значение-велик.След тези князе,които много често са 4 на брой,идват бии или бейове и т.н.Интересно дали името Карча е лично или произхожда от въпросния титул?Всеки княз имал улус-част от ханството ,което управлявал и събирал данък,като 1/3 от него оставала за княза.Възможно е в 14в след унищожението на Алания,Карча,бидейки княз,е решил да създаде княжество от своя улус,който се намирал,както е видно,приблизително на територията на днешните Карачай и Балкария.В такъв случай,въпросният летописец е извършил своебразно преброяване на населението към дадения момент на тази територия.И така виждаме,че в 14в там се разграничават,алани,хазари,кумани и се споменават ингуши,чеченци,осетинци/дигорци/.Също се изброяват крепости :Джайтам,Конбан,Караман/?/,Кертик,Дертик,Болун.Как трябва да се тълкува словосъчетание от рода на : озман из племени куман - по никакъв начин не мога да разбера.Думата озман може би означава аси,но защо от племето кумани?
Кое е по-голямото аси или кумани?И накрая- същественото - дигорци и тегеи т.е. осетинци са характеризирани като перси,но не и като алани-т.е. ираноезични , защото изначално са перси.
Възможно е също първото определение да дава пояснение за селище или район например:
холамов из племени болгар - живеещите болгар в селището Холам,басур карачаевцев из племени алан - алани-мюсюлмани живеещи в Карачай.

Няма коментари:

Публикуване на коментар